Wednesday, September 29, 2010

Jurnal Kualitatif

Ulasan  Jurnal Kualitatif




Tajuk
Discovering Computing: Perspectives Of Web Designers Examining Academic Internet Use Using A Combined Method Qualitative Findings Of Students’ Perception On Practice Of Self-Regulated
Strategies In Online Community Discussion
Di Tulis Oleh: Brian Dorn
Departments of Computer Science and
Multimedia Web Design and Development
University of Hartford
Mark Guzdial
School of Interactive Computing
Georgia Institute of Technology
Han Woo Park
Kajian Kes:
Pelajar Universiti Di Korea
Vighnarajah *, Wong Su Luan, Kamariah Abu Bakar
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia, 43400 UPM Serdang, Selangor, Malaysia
Tujuan Kajian Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengetahui tahap pengetahuan penggunaan komputer  yang terdiri  pendapat responden yang terdiri dari pelbagai latarbelakang pendidikan  yang melayari laman web yang dibina. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat sejauh mana kepentingan internet dan peranan teknologi komunikasi ini kepada pelajar-pelajar di Universiti di Korea.


Dari hasil analisis tersebut, dasar pendidikan akan dapat digubal dengan mewujudkan pendidikan secara dalam talian (online).

Dengan adanya pembaharuan seperti penggunaan teknologi digital yang membantu dalam sistem pendidikan boleh memberi kesan yang baik kepada sistem pendidikan tinggi, ekonomi, masyarakat dan Negara.
Kajian ini adalah berkaitan dengan persepsi pelajar  dalam perbincangan secara dalam talian secara komuniti.


Perisian Moodle, open source (Modular Object-Oriented Dynamic Learning) digunakan untuk menghasilkan program yang berasaskan internet)

Perisian ini digunakan untuk membangunkan perbincangan secara dalam talian yang dinamakan i ELC.


Kajian ini bertujuan untuk melihat tahap keberkesanan pembelajaran dengan menggunakan platform perbincangan perisian i ELC.
Pendekatan Kaedah menemubual peserta mengenai persepsi mereka mengenai laman web yang dilayari oleh peserta.


Peserta tersebut terdiri daripada:
Pereka Web
Pereka Perisian
Pereka Animasi
Perekabentuk
Kaedah kajian adalah dengan menggunakan kaedah kajian Kualitatif dan


Dengan meninjau secara online


 
Persampelan Data dikumpul dengan menemubual 12 orang peserta dan setiap peserta dihadiahkan dengan kad $15 bagi setiap mereka yang menyertai temubual tersebut.
Peserta tersebut terdiri daripada:
Web Designer/Developer 7
Programmer/Software Developer 2
Other: Animator 1
Other: Interactive Animator 1
Other: Designer/Developer 1
Data tersebut juga merangkumi latarbelakang peserta, (data demografi), perisian yang digunakan, dan bahasa pengaturcaraan yang digunakan.
Setiap hasil kata-kata atau pendapat peserta ditaip untuk dibuat analisis.
Kajian ini dijalankan dalam bulan 6, 2008.


Dengan sejumlah 238 siswa, dan 182 menjawab dan hanya 104 orang siswa yang menyiapkan survey tinjauan tersebut.
Kajian dijalankan ke atas 100 orang pelajar.Dengan 42 pelajar lelaki dengan peratusan dan 58 orang pelajar perempuan.


Perkadaran perempuan adalah lebih tinggi kerana di ambil dari sumber media, komunikasi dan maklumat kursus.
Data demografi juga diambil  seperti umur, jantina dan pengalaman menggunakan penggunaan sistem pembelajaran secara online.
Persetujuan diperlukan  daripada Jabatan Pendidikan, Perancangan Pendidikan dan  Bahagian Penyelidikan (EPRD.
Maklumat yang diperlukan dalam kajian ini termasuklah kemudahan infrastuktur yang terdapat di sekolah. 
Populasi dan sampling
Sekolah yang dipilih adalah sekolah di sekitar Kuala Lumpur yang dipilih secara rawak.
Kajian dijalankan dalam masa 8 minggu dengan dengan jumlah persampelan n=50 orang pelajar yang terdiri dari Sekolah Menengah Kebangsaan di Zon Kuala Lumpur yang dipilih secara rawak.
Pelajar tingkatan 4 yang mengambil kurikulum fizik.
Instrumen Kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah wawancara (menemubual).
Analisis Kualitatif dijalankan dengan menemubual 12 orang peserta yang terdiri daripada :


5 orang peserta perempuan


7 orang peserta lelaki
Semua peserta memegang Ijazah dan 2 daripada mereka memegang Ijazah sarjana.


Hanya 1 per 4 dari mereka mempunyai Ijazah yang berkaitan dengan rekabentuk web seperti: komunikasi visual, animasi, dan internet programming.
Kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah kajian kualitatif (tinjauan secara online).


Prosidur Yang Digunakan:

Penyelidik menggunakan perisian versi KrKwic Korea software yang dikembangkan oleh Leydesdorff  pada tahun 1995.
Kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah (menemubual).
Penyelidikan tersebut dijalankan dalam 8 minggu.


Soalan yang ditanyakan kepada pelajar adalah merangkumi kemudahan penggunaan internet yang digunakan oleh pelajar tersebut seperti mengakses blog, Friendster. Pelajar-pelajar tersebut juga jarang menggunakan internet untuk tujuan pembelajaran.
Analisis Yang Dijalankan Analisis Thematic


Analisis yang dijalankan berdasarkan pendapat mereka:
  1. Peserta kajian menyatakan persepsi mereka ketika melayari laman web.
  2. Peserta menyatakan pendapat peribadi mereka dalam kelas sains komputer.
  3. Peserta berkongsi kegembiraan mereka ketika bekerja dengan menggunakan laman web.
  4. Peserta menyatakan apa yang mereka inginkan dan perlu untuk menambahkan pengetahuan mereka dan tentang sesuatu  secara tradisional.
Analisis juga dikaji dari  persepsi peserta :
  1. Persepsi CSTradisional
  2. CS kurikulum
  3. Permohonan untuk membuat web (menggunakan pengaturcaraan)
  4. Keperluan dalam pengetahuan komputer.
Persepsi peserta juga dikaji persepsi mereka terhadap CS Tradisional dan pandangan mereka dari segi:
  1. Pekerjaan (the job)
  2. Persenaliti (traits)
Segala data yang berbentuk kata-kata di analisis dalam bentuk peta 2 dimensi dengan menggunakan teknik rangkaian sosial visualisasi.
Sebagai contoh untuk menjawab soalan: Sejauh mana internet digunakan dalam membantu akademik dan 5 soalan dinyatakan untuk menilai tahap penggunaan internet dalam pembelajaran.


Dari jawapan siswa (peserta) analisis tersebut dikaji dalam bentuk Semantic map.


Di antara jawapan peserta yang menggunakan internet untuk tujuan akademik adalah merangkumi beberapa perkara dari segi:
  1. Convenience  (keselesaan
  2. Promptness (kelajuan
  3. Trustworthiness  (kepercayaan)
  4. Habitually  (kebiasaan)
  5. Correctness (kebenaran)
  6. Vastness(keluasan)
  7. Diversity (kepelbagaian)
  8. Accessibility (
  9. Efficiency (keunikan)
  10. Scarcity and uniqueness (kecekapan)
Siswa Universiti (Korea) menggunakan internet untuk:
  1. Memilih topic penyelidikan
  2. Latar belakang kajian
  3. Kajian literature
  4. Pengumpulan data
  5. Penulisan
Majoriti pelajar bersedia menggunakan internet untuk membantu pembelajaran khasnya dalam mata pelajaran  fizik. Sebanyak n=33 orang responden mempunyai persepsi positif terhadap iELC, perbincangan.
Analisis dijalankan berdasarkan soalan temubual:
  1. Pendapat pelajar mengenai iELC discussion platform.
  2. Kepentingan pengaturan kendiri (self-regulated) terhadap strategi belajar.
  3. Pembangunan pengaturan kendiri melalui penyertaan iELC.
Rumusan Dari hasil analisis ini, pereka laman web dapat membuat analisis berdasarkan pendapat yang diberi oleh 12 orang peserta yang terdiri dari pelbagai bidang pekerjaan dan latarbelakang pendidikan.


Ada diantara mereka melihat komputer hanya sebagai alat dan ada juga dikalangan mereka yang melihat komputer sebagai alat yang membantu dapat meningkatkan pengetahuan mereka dalam dan membantu untuk berfikir.
Kajian perlu dilaksanakan untuk jangkamasa panjang untuk menilai bahawa siswa-siswa tersebut telah bersedia menggunakan internet dalam akademik.
Siswa yang terlibat juga mengharapkan dengan adanya courseware online  ini akan member impak yang positif dalam pembelajaran
Dari hasil analisis, pelajar bersedia menggunakan internet untuk membantu pembelajaran, tetapi mereka lebih  menumpukan kepada peperiksaan besar seperti SPM.

1 comment:

  1. Newest Casino Site - Lucky Club
    Lucky Club is an online casino, offering games, sports betting, bingo, and live dealer games. luckyclub The casino also offers slots, table games, scratch cards,

    ReplyDelete