Tajuk | Synote: Enhancing Multimedia E-Learning With Synchronised Annotation Meningkatkan E-learning Multimedia (Bahasa Penyepaduan Multimedia Segerak (SMIL)) Synchronized Anotasi (catatan) | Learning To Argue Online: Scripted Groups Surpass Individuals (Unscripted Groups Do Not) Pembelajaran berhujah secara dalam talian | Multi-Level Analysis Of Peer Support, Internet Self-Efficacy And E-Learning Outcomes – The Contextual Effects Of Collectivism And Group Potency Multilevel analisis sokongan rakan sebaya efikasi kendiri dan hasil e learning – kesan mengikut kontek kolektivisme dan potensi kumpulan. |
Di Tulis Oleh: | Yunjia Li, Mike Wald, Shakeel Khoja, Gary Wills, David Millard, Jiri Kajaba, Priyanka Singh, Lester Gilbert Learning Societies Lab Department of Electronics and Computer Science University of Southampton Southampton SO17 1BJ, UK | Armin Weinberger a,*, Karsten Stegmann b, Frank Fischer b a University of Twente, The Netherlands b Ludwig-Maximilians-Universität (LMU) München, Germany | Regina Juchun Chu a,*, Anita Zichun Chu b a Graduate Institute of Technological & Vocational Education, National Taiwan University of Science and Technology, #43, Sec.4, Keelung Rd., Taipei 106, Taiwan b Department of Tourism and Hospitality Management, Tamkang University, #180, Linwei Rd., Chiao-hsi Shiang, I-lan County 26247, Taiwan |
Tujuan Kajian | Jurnal ini adalah mengenai pembangunan aplikasi hypertext yang dipanggil Synote secara kolaboratif. Synote : digunakan untuk membina multimedia yang diakses berdasarkan web. Aplikasi tersebut adalah seperti untuk membuat bookmark (penanda), tag, link, gambar dan keterangan teks. Kajian ini dijalankan adalah untuk melihat perkembangan multimedia dari segi audio, video, media dan dokumen, termasuklah yang dilarang. Sebagai contoh video dalam you tube yang membolehkan sesiapa sahaja menyimpan dan mengambil sumber media tersebut. | Jurnal ini adalah untuk melihat proses pembelajaran secara dalam talian (online), berasaskan teks. | Kajian ini dijalankan adalah untuk mengeksplorasi peranan kolektif dan potensi kumpulan untuk peserta yang berusia 45 ke atas. Penyelidik juga mengkaji darisegi rekabentuk kumpulan, online dan ofline dan belajar dari orang yang sebaya adalah lebih berkesan. |
Metodologi/ Proses/ Analisis | Penganotasian multimedia Menerangkan mengenai proses hypermedia process. Analsis keperluan Synote dijalankan dengan mengenalpasti: - Keperluan Pengguna -Senario Penggunaan Synote | Menerangkan tentang proses perdebatan dalam talian yang merupakan salah satu tatacara pembelajaran. Peserta juga dinilai berdasarkan analisis tugas dan prestasi. Prosidur yang dijalankan adalah dengan memberi ujian kepada peserta untu belajar dalam talian, dengan memberi masa belajar selama 15 minit secara individu dan belajar secara online selama 20 minit. Hasil kajian tersebut diproses dengan menggunakan MANOVA. | Kajian dijalankan dengan menjalankan hipotesis dari segi: - Internet self-efficacy sebagai orang tengah - Collectivism as moderator Kolektif sebagai moderator - Group potency as direct contextual predictor and moderator Kumpulan (potensi sebagai prediktor kontekstual langsung dan moderator) Kaedah dijalankan terhadap 137 pelajar dewasa, dari 47 kumpulan, dari 17 pusat komuniti perguruan kelas tinggi. Analisis data dengan menggunakan kesahan konstruk chi-square |
Rumusan | Penggunaan Synote perlu diperkembangkan di perpustakaan, jabatan dan sebagainya. | Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat variable yang signifikan dengan bahan pengajaran, prestasi dan pelbagai aspek tugas. | Hasil dari kajian menunjukkan pemahaman individu akan lebih baik sekiranya belajar dalam kumpulan berbanding pembelajaran secara individu. |
Friday, October 1, 2010
Jurnal Kajian Tindakan
Jurnal Kajian Tindakan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment