Friday, October 1, 2010

Jurnal Kajian Pembangunan Dan Pembinaan

Jurnal Kajian Pembangunan Dan Pembinaan


Tajuk
Analysis Of The Collaborative Activities In Software Development Processes

From The Perspective Of Chronotopes
Analisis aktiviti kolaborasi dalam proses pembangunan perisian dari perseptif chronotopes
Learning Case Adaptation For Problem-Oriented E-Learning On Mathematics

Teaching For Students With Mild Disabilities
Re-Examining Cognition During Student-Centered,

Web-Based Learning
Di Tulis Oleh: Mohammad Hannan

Blue Frog Solutions, Inc., 555 S. Andrews Avenue, Pompano Beach, FL 33609, USA
Hui-Chuan Chu a, Min-Ju Liao b, Tsung-Yi Chen c, Chia-Jou Lin d, Yuh-Min Chen d,⇑

a Department of Special Education, National University of Tainan, Taiwan, ROC

b Center for General Education, National Chiao-Tung University, Taiwan, ROC
c Department of Electronic Commerce Management, Nan-Hua University, Taiwan, ROC
d Institute of Manufacturing Information and Systems, National Cheng-Kung University, Taiwan, ROC
Michael Hannafin Æ Kathleen Hannafin Æ Bruce Gabbitas
Tujuan Kajian Melihat tahap kolabrasi tahap penggunaan perisian dari sudut chronotope.
Jurnal ini juga adalah mengenai metodologi dan rangka kerja pembangunan sistem maklumat.
Chronotope merujuk kepada proses ruang-masa (spatio temporal) dan bersifat kognitif dan naratif
Melihat pembelajaran berdasarkan masalah pembangunan pembelajaran kes automatic untuk pembelajaran secara (adaptive)

Adaptive: sistem mudah suai
Sistem yang mampu belajar, menukarkan keadaannya atau bertindak balas terhadap rangsangan luar untuk menyesuaikan diri dengan perubahan persekitarannya.
Melihat pembelajaran yang berpusat kepada pelajar, pelajar bertanggungjawab untuk menentukan tujuan pembelajaran, menyesuaikan pendekatan yang digunakan, menyediakan alat dan sumber dengan tepat, dan menganalsis prinsip perlaksanaan pembelajaran multimedia yang berasaskan web.
Metodologi/
Proses
Metodologi proses pembangunan tersebut adalah:
  • Waterfall processes
  • Iterative processes
Pembangunan perisian memerlukan proses kerjasama yang menyokong system teknologi.

Terdapat beberapa teori yang menyokong kajian diantaranya adalah CSCW theory.

Penulis juga mengkritik mengenai CSCW kerana tidak sesuai digunakan sekiranya mempunyai tahap sosial yang berbeza.  

Proses kajian pembangunan juga ada perbandingan antara  classroom dan proses pembangunan system dari segi individu, kumpulan, dan ruang komuniti.
Pembangunan proses Chronotope dalam membuat keputusan terkumpul adalah darisegi:
  • Basic principal (asas utama)
  • Features (ciri penting tingkah laku)
  • Weakness (kelemahan)
Proses adalah berdasarkan pembelajaran berdasarkan masalah (problem based learning) yang berorientasikan e learning.

Menggunakan adaptasi :-model yang berdasarkan masalah belajar.
-Adaptasi dari rangka kerja.
-Adaptasi dari kes teknik
Kajian ini berdasarkan permintaan pembelajaran kognitif yang berpusatkan kepada pelajar.
Koginitif: Pemerolehan kemahiran kompleks yang mengandungi pemikiran dan kecerdasan melalui kematangan dan pengalaman dari persekitaran.
Berdasarkan teori kognitif, sebelum mempunyai pengetahuan dan jurang dalam proses pembangunan pencarian ilmu. Diantara teori yang digunakan adalah:

-Metacognition (Pengetahuan tentang proses pemikiran kendiri.)

- Scaffolding

(perancah pengajaran)
Rumusan Dalam pembangunan perisian, dengan menggunakan pendekatan chronotope, ujian (testing), laporan ujian juga perlu dilaksanakan. Proses pembangunan perisian juga merupakan satu proses kolaboratif yang dibangunkan bersama teori. Penyelidikan ini berdasarkan adaptasi kes model yang untuk mengembangkan pembelajaran dan memberi pengetahuan adaptive kepada pendidik. Dengan pembelajaran berpusatkan kepada pelajar akan memberikan kesan yang dan impak yang positif dan dapat memperbaiki dari segi teori, amalan dan kajian yang dilaksanakan.

No comments:

Post a Comment