Tajuk | Analysis Of The Collaborative Activities In Software Development Processes From The Perspective Of Chronotopes Analisis aktiviti kolaborasi dalam proses pembangunan perisian dari perseptif chronotopes | Learning Case Adaptation For Problem-Oriented E-Learning On Mathematics Teaching For Students With Mild Disabilities | Re-Examining Cognition During Student-Centered, Web-Based Learning |
Di Tulis Oleh: | Mohammad Hannan Blue Frog Solutions, Inc., 555 S. Andrews Avenue, Pompano Beach, FL 33609, USA | Hui-Chuan Chu a, Min-Ju Liao b, Tsung-Yi Chen c, Chia-Jou Lin d, Yuh-Min Chen d,⇑ a Department of Special Education, National University of Tainan, Taiwan, ROC b Center for General Education, National Chiao-Tung University, Taiwan, ROC c Department of Electronic Commerce Management, Nan-Hua University, Taiwan, ROC d Institute of Manufacturing Information and Systems, National Cheng-Kung University, Taiwan, ROC | Michael Hannafin Æ Kathleen Hannafin Æ Bruce Gabbitas |
Tujuan Kajian | Melihat tahap kolabrasi tahap penggunaan perisian dari sudut chronotope. Jurnal ini juga adalah mengenai metodologi dan rangka kerja pembangunan sistem maklumat. Chronotope merujuk kepada proses ruang-masa (spatio temporal) dan bersifat kognitif dan naratif | Melihat pembelajaran berdasarkan masalah pembangunan pembelajaran kes automatic untuk pembelajaran secara (adaptive) Adaptive: sistem mudah suai Sistem yang mampu belajar, menukarkan keadaannya atau bertindak balas terhadap rangsangan luar untuk menyesuaikan diri dengan perubahan persekitarannya. | Melihat pembelajaran yang berpusat kepada pelajar, pelajar bertanggungjawab untuk menentukan tujuan pembelajaran, menyesuaikan pendekatan yang digunakan, menyediakan alat dan sumber dengan tepat, dan menganalsis prinsip perlaksanaan pembelajaran multimedia yang berasaskan web. |
Metodologi/ Proses | Metodologi proses pembangunan tersebut adalah:
Terdapat beberapa teori yang menyokong kajian diantaranya adalah CSCW theory. Penulis juga mengkritik mengenai CSCW kerana tidak sesuai digunakan sekiranya mempunyai tahap sosial yang berbeza. Proses kajian pembangunan juga ada perbandingan antara classroom dan proses pembangunan system dari segi individu, kumpulan, dan ruang komuniti. Pembangunan proses Chronotope dalam membuat keputusan terkumpul adalah darisegi:
| Proses adalah berdasarkan pembelajaran berdasarkan masalah (problem based learning) yang berorientasikan e learning. Menggunakan adaptasi :-model yang berdasarkan masalah belajar. -Adaptasi dari rangka kerja. -Adaptasi dari kes teknik | Kajian ini berdasarkan permintaan pembelajaran kognitif yang berpusatkan kepada pelajar. Koginitif: Pemerolehan kemahiran kompleks yang mengandungi pemikiran dan kecerdasan melalui kematangan dan pengalaman dari persekitaran. Berdasarkan teori kognitif, sebelum mempunyai pengetahuan dan jurang dalam proses pembangunan pencarian ilmu. Diantara teori yang digunakan adalah: -Metacognition (Pengetahuan tentang proses pemikiran kendiri.) - Scaffolding (perancah pengajaran) |
Rumusan | Dalam pembangunan perisian, dengan menggunakan pendekatan chronotope, ujian (testing), laporan ujian juga perlu dilaksanakan. Proses pembangunan perisian juga merupakan satu proses kolaboratif yang dibangunkan bersama teori. | Penyelidikan ini berdasarkan adaptasi kes model yang untuk mengembangkan pembelajaran dan memberi pengetahuan adaptive kepada pendidik. | Dengan pembelajaran berpusatkan kepada pelajar akan memberikan kesan yang dan impak yang positif dan dapat memperbaiki dari segi teori, amalan dan kajian yang dilaksanakan. |
Friday, October 1, 2010
Jurnal Kajian Pembangunan Dan Pembinaan
Jurnal Kajian Pembangunan Dan Pembinaan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment